10 sierpnia 2015

Co ma pomidor do opalania? | Likopen i jego dobroczynne właściwości dla zdrowia i urody



Pomidory towarzyszą nam przez cały rok. Lubimy je zjadać na surowo, dodawać do potraw, pić przyrządzony z nich sok. Jednak nie wszyscy wiedzą, że to urocze czerwone warzywo może zapobiegać kilku bardzo groźnym chorobom i chronić nasza skórę w czasie słonecznego lata. Likopen jest głównym barwnikiem pomidorów. Jest silnym przeciwutleniaczem i w dużym stężeniu znajduje się w surowicy krwi.Mogą go wytwarzać jedynie rośliny i mikroorganizmy, a jednak jest nam bardzo pomocny, gdy chcemy uchronić nasze ciało przed stresem oksydacyjnym.

 CZYM JEST LIKOPEN 

Najważniejszym składnikiem pomidora jest niewątpliwie likopen. Jest to czerwony barwnik z rodziny karotenoidów czyli naturalnych przeciwutleniaczy. Ten bioflawonoid, obecny jest również w owocach guawy, dzikiej róży, arbuzach i różowych grapefruitach. Jego głównym zadaniem jest nadawanie owocom lub warzywom czerwonej barwy i neutralizacja wolnych rodników, których nadmiar w organizmie prowadzi do stresu oksydacyjnego co wiąże się z powstawaniem wielu chorób, w tym nowotworowych. To właśnie z silnych właściwości przeciwutleniających wynikają prozdrowotne właściwości likopenu.

 LIKOPEN A OCHRONA SKÓRY PRZED POPARZENIAMI SŁONECZNYMI

Likopen oraz β-karoten występują w ludzkiej skórze i wykazują zdolność do absorbowania szkodliwego promieniowania, eliminując jednocześnie rodniki powstałe przez promieniowanie UV. Swoiste właściwości likopenu i β-karotenu znajdującego się w skórze ochraniają ją przed poparzeniami oraz redukują występowania rumienia indukowanego promieniowaniem UV. Naukowcy z uniwersytetów w Manchesterze i Newcastle zauważyli, że dziennie spożywanie pasty pomidorowej  zwiększa zdolność skóry do obrony przed szkodliwym oddziaływaniem promieni ultrafioletowych. Zawartość karotenoidu w pomidorze zależy od wybranej odmiany oraz stopnia dojrzałości owocu.   Najlepiej uwalnia się podczas gotowania z niewielką ilością oliwy lub oleju, czyli tłuszczów roślinnych. Jest go więcej i jest skuteczniejszy, lepiej przyswajalny w przetworach pomidorowych (sosach, ketchupie, koncentracie), niż w świeżych owocach. Dlatego warto jest spożywać codziennie łyżkę lub dwie koncentratu pomidorowego z odrobiną oliwy. Pamiętajmy jednak o tym, że likopen nie zastąpi nam kremów z filtrem, a tylko wzmacnia skórę redukując  występowanie rumienia.



POMIDOR I JEGO PRZETWORY BRONIĄ W WALCE Z OZNAKAMI STARZENIA 

Spożywanie dużej ilości pomidorów bądź jak wyżej przetworów pomidorowych podnosi w organizmie poziom zawartość prokolagenu. Jest to prekursor kolagenu, czyli białka tkanki łącznej, które zapewnia skórze elastyczność.Podwyższone stężenie prokolagenu sugeruje możliwość odwrócenia procesów starzenia się skóry


LIKOPEN W WALCE O ZDROWIE

Likopen jest est dobrym przeciwutleniaczem i dlatego może chronić przed chorobami serca. Poprawia funkcjonowanie układu krwionośnego. Zmniejszając tym samym występowanie chorób układu sercowo - naczyniowego. Zapobiega on także utlenianiu się „złego cholesterolu” (LDL), dzięki czemu zmniejsza się ilość cholesterolu we krwi. Badania serca i pomiary zawartości likopenu w tkance tłuszczowej wykonane u 1374 mężczyzn pokazały, że może obniżyć ryzyko ataku serca aż o 50%. 

Przeciwutleniające właściwości likopenu znajdują również zastosowanie w profilaktyce chorób nowotworowych. Na jego skuteczność w walce z m.in. rakiem prostaty, sutka i płuc wpływa korelacja na niektóre procesy odpowiedzialne za kancerogenezę. Podczas wieloletnich badan (ponad 10 lat) wykonanych u 47000 mężczyzn stwierdzono, że u badanych, którzy jedli produkty pomidorowe częściej niż 2 razy w tygodniu o 21–34% spadło ryzyka zachorowania na raka prostaty. Ci, którzy jedli więcej niż 10 posiłków zawierających produkty pomidorowe w ciągu tygodnia, mieli o 45% mniejsze ryzyko zachorowanie na raka prostaty. Kobiety z wysokim poziomem likopenu zapadają na raka szyjki macicy 5 rzazy rzadziej.
 W dzisiejszych czasach szkodliwe czynniki zewnętrzne „atakują” cały czas nasz organizm. Na szczęście dzięki naturze nie musimy sięgać po farmaceutyczne specyfiki wystarczy tylko wzbogacić menu o warzywa i owoce bogate w substancje, które neutralizują wolne rodniki. Jednym z nich jest poczciwy rumiany pomidor. Dbając o zdrową dietę bogatą w likopen możemy odetchnąć pełną, zdrową piersią, cieszyć się zdrowymi tętnicami i sercem oraz pięknie wyglądającą skórą.
Buziaki
Ada :)
Likopen to czerwony barwnik z rodziny karotenoidów - naturalnych przeciwutleniaczy. Jego zadaniem jest nadawanie owocom i warzywom czerwonej barwy i neutralizacja wolnych rodników, których nadmiar w organizmie doprowadza do tzw. stresu oksydacyjnego, a dalej do rozwoju wielu chorób, w tym tych nowotworowych. To właśnie z silnych właściwości przeciwutleniających wynikają prozdrowotne właściwości likopenu. Jednak nie tylko neutralizuje on wolne rodniki, lecz także ma zdolność regeneracji innych antyoksydantów, np. luteiny.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/likopen-w-pomidorach-zmniejsza-ryzyko-zawalu-i-rozwoju-nowotworow_35849.html
Likopen to czerwony barwnik z rodziny karotenoidów - naturalnych przeciwutleniaczy. Jego zadaniem jest nadawanie owocom i warzywom czerwonej barwy i neutralizacja wolnych rodników, których nadmiar w organizmie doprowadza do tzw. stresu oksydacyjnego, a dalej do rozwoju wielu chorób, w tym tych nowotworowych. To właśnie z silnych właściwości przeciwutleniających wynikają prozdrowotne właściwości likopenu. Jednak nie tylko neutralizuje on wolne rodniki, lecz także ma zdolność regeneracji innych antyoksydantów, np. luteiny.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/likopen-w-pomidorach-zmniejsza-ryzyko-zawalu-i-rozwoju-nowotworow_35849.html
Likopen to czerwony barwnik z rodziny karotenoidów - naturalnych przeciwutleniaczy. Jego zadaniem jest nadawanie owocom i warzywom czerwonej barwy i neutralizacja wolnych rodników, których nadmiar w organizmie doprowadza do tzw. stresu oksydacyjnego, a dalej do rozwoju wielu chorób, w tym tych nowotworowych. To właśnie z silnych właściwości przeciwutleniających wynikają prozdrowotne właściwości likopenu. Jednak nie tylko neutralizuje on wolne rodniki, lecz także ma zdolność regeneracji innych antyoksydantów, np. luteiny.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/likopen-w-pomidorach-zmniejsza-ryzyko-zawalu-i-rozwoju-nowotworow_35849.html
Likopen to czerwony barwnik z rodziny karotenoidów - naturalnych przeciwutleniaczy. Jego zadaniem jest nadawanie owocom i warzywom czerwonej barwy i neutralizacja wolnych rodników, których nadmiar w organizmie doprowadza do tzw. stresu oksydacyjnego, a dalej do rozwoju wielu chorób, w tym tych nowotworowych. To właśnie z silnych właściwości przeciwutleniających wynikają prozdrowotne właściwości likopenu. Jednak nie tylko neutralizuje on wolne rodniki, lecz także ma zdolność regeneracji innych antyoksydantów, np. luteiny.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/likopen-w-pomidorach-zmniejsza-ryzyko-zawalu-i-rozwoju-nowotworow_35849.html

10 komentarzy :

  1. Bardzo ciekawy post. Jako dziecko nie lubiłam pomidorów, dopiero tak naprawę niedawno się do nich przekonałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ooo, znam to znam :) Lubię jeść pomidory! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To dlatego w tym roku nie mam oparzeń haha ;) codziennie jem po kilka pomidorów, dosłownie codziennie przez wakacje a szczególnie po zbiorach we własnym ogródku ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pomidory mogłabym jeść codziennie, ale soku pomidorowego nie zdzierżę. To by była dla mnie najgorsza męka..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha ja za to nie lubię zupy pomidorowej, która wszyscy uwielbiają ;D

      Usuń
  5. I kto by pomyślał, że taki zwykły pomidor może zdziałać tak wiele dobrego dla zdrowia. W tym roku pomidory wyjątkowo mi smakują i staram się z nich korzystać, dopóki są smaczne i pachnące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja o tym usłyszałam dopiero jakieś dwa lata temu :) lubię soki pomidorowe i teraz uskuteczniam ich picie w dużej ilości, bo moja skóra białą jak papier i wrażliwa na oparzenia jest

      Usuń
  6. Niestety ja nie przepadam za pomidorami, w czym przeszkadza mi jedzenie większości rzeczy :/
    Jednak warto wiedzieć, że one pomagają :]

    Zapraszam: http://bywikkis.blogspot.de/2015/07/przeglad-strony-dresslinkcom.html
    Poklikasz linki w przeglądzie sklepu dresslink? To dla mnie bardzo ważne ;*

    OdpowiedzUsuń
  7. Pomidory jeść mogę, ale soku pomidorowego nie mogę :P

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...