1 lutego 2014

Co nam daje suplementacja białka po treningu?




Na Facebook'u pod zdjęciem na którym był worek z odżywką białkową padło pytanie "co nam daje takie picie białka?" Zainspirowało mnie ono do stworzenia serii postów typu "pytanie dnia" gdzie będę odpowiadała na jakieś istotne i nurtujące Was pytania jeżeli takowe się pojawią.

Dziś jak już wcześniej wspomniałam poruszę temat suplementacji białka i postaram się Wam odpowiedzieć na to pytanie jak najlepiej potrafię, ale zaznaczam, że nie jestem ekspertem w dziedzinie suplementacji sportowej. Jeżeli ciekawi Was ten temat zapraszam do przeczytania dalszej części.

Zacznijmy może od tego za co odpowiada białko w naszym organizmie.

Białko to przede wszystkim podstawowy budulec tkanki mięśniowej, naturalnego rusztowania, decydującego o napięciu i wyglądzie skóry, a także zapewniającego ciału twardość i młodzieńczy wygląd. Zwiększony poziom tkanki mięśniowej zapewnia wzrost tempa przemiany materii, co powoduje skuteczniejsze spalanie kalorii, zarówno w czasie wysiłku, jak i w spoczynku. Co więcej, białko nie tylko przyspiesza metabolizm poprzez budowę mięśni, ale także w bezpośredni sposób oddziałuje na wzrost wydatkowania energii przez organizm. Zwiększony jego udział w diecie potrafi nasilić przemianę materii nawet o kilkanaście procent, a także ten efekt najdłużej utrzymać. Żaden inny składnik pokarmowy nie wykazuje takiego działania jak właśnie białko.

O tym, że taki rodzaj wspomagania stosują mężczyźni w czasie budowania masy mięśniowej wie chyba każda z nas. Warto jednak wspomnieć o tym, że i my kobiety w czasie pracy nad naszym ciałem powinnyśmy pomagać naszemu organizmowi w walce o wymarzony wygląd.
W przypadku wielu kobiet, poważnym błędem żywieniowym, spowalniającym lub całkowicie niwelujących efekty starań jest nieodpowiednia podaż związków odżywczo-energetycznych w diecie, szczególnie białka - składnika, który w największym stopniu decyduje o szczupłości i jędrności ciała.
Dieta niedoborowa w białko i oparta na wysokiej podaży cukrów sprzyja nadwadze, utracie tkanki mięśniowej, zmniejszeniu napięcia skóry, powstawaniu cellulitu i rozstępów. 



Jakie korzyści daje suplementacja białkiem w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego?

Intensywne treningi siłowe stymulują procesy kataboliczne (w wielkim skrócie- rozpad złożonych związków organicznych na produkty proste,), a tym samym  rozpoczyna się intensywny rozpad białek ustrojowych co prowadzi na dłuższą metę do stanu przetrenowania organizmu. Warto wiedzieć, że do symptomów przetrenowania należą m.in.: zaburzenia snu, osłabienie, bóle głowy, stany lękowe, utrata apetytu, zmniejszenie masy ciała, nadmierna potliwość przy niewielkich wysiłkach.
Odpowiednio zwiększona podaż białka( w zależności od dyscypliny)  w diecie może zapobiec tym stanom. Spożywanie odpowiednich ilości dobrego gatunkowo białka, w określonych porcjach i ilościach, ma na celu  przyspieszyć regenerację organizmu, głównie włókien mięśniowych. Preparat wysokobiałkowy powinien być spożyty najpóźniej do 2 godzin po treningu. Zwiększone w tym czasie ukrwienie mięśni, sprzyja szybszej odbudowie białka ustrojowego.

Jakie białko powinniśmy kupić?

Tutaj Wam niestety nie doradzę. Takiego wyboru pomoże Wam dokonać profesjonalna (nie pani wcinająca pączka na wysepce w centrum handlowym z odżywkami) obsługa sklepu z suplementami dla sportowców.
Moje odżywki każdorazowo konsultuję ze sprzedawcą sklepu http://www.kulturystyka.sklep.pl ja mam tą wygodę, że mieszkam niedaleko, ale jeżeli któraś z Was się zdecyduje można konsultować się poprzez gg lub odpowiedni formularz. Konsultacje te są darmowe i możecie dostać rozpiskę co, kiedy i ile bać.
Także w sprawach tego co należny kupić odsyłam do profesjonalistów.

Czy nadmiar spożywanego białka szkodzi?


Spożywanie nadmiernej ilości białka w stosunku do zapotrzebowania może paradoksalnie powodować intensywny jego rozkład.  Przez to zwiększa się ilość wydalanych związków azotowych i następuje dodatkowe obciążenie nerek oraz wątroby. W tej sytuacji mogą powstawać zaburzenia metaboliczne organizmu, łącznie z nadmiernym jego zakwaszeniem i wystąpieniem chorób metabolicznych.

Podsumowując

Wspomagając tradycyjny sposób odżywiania, preparatami wysokobiałkowymi w czasie zwiększonego wysiłku fizycznego nasz organizm czerpie wiele korzyści. Należy jednak pamiętać, że ich skuteczność jest tym wyższa, im większe jest zaangażowanie w trening fizyczny, a także nie można zapomnieć o odpowiednim doborze porcji spożywanego suplementu białkowego do naszego zapotrzebowania, gdyż jego nadmiar może wywołać zaburzenia metaboliczne.

10 komentarzy :

  1. Mi akurat taka suplementacja nie jest potrzebna, ale informacje przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja właśnie pytałam co takie białko Ci daje :) Dziękuję za odpowiedź :) Też muszę kupić białko i pić po każdym treningu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznaję po zdjęciu bo do imion to ja pamięci nie mam niestety, ale mam nadzieję, że nie masz mi za złe

      Usuń
  3. Przydatne informacje, chociaż ja nie jestem zwolenniczką takiej suplementacji:)

    OdpowiedzUsuń
  4. msze przyznać ze treningi białka..czarna magia jak dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak zwane białka, to nie są nic innego niż sterydy po, których jest się napakowanym. Pozdrawiam : ) http://jusinx.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...